SELVBEDRAGETS SLØR

Foto: Gudmund Thai

 af Martha Elias for KunstKapel · Folketeatret i København · Set på premieredagen den 12. april 2024

⭐⭐⭐⭐4 ud af 5
“Ærlighed er en forudsætning for kærlighed”.
– NYE TIDER af Bess Wohl, USA. Dansk tekst Henrik Lykkegaard.

NYE TIDER er et teaterstykke, hvor komedie møder livsdrama, mens der udforskes i det komplekse landskab af ægteskabets udfordringer, familierelationer og kærlighedens mange ansigter. Stykket følger ægteparret Bill og Nancy, hvis 50-årige ægteskab pludselig står over for en alvorlig krise, da de skal skilles – hvis de altså må for deres to voksne sønner. Det lyder som en tung præmis, som i hænderne på instruktør Kasper Wilton bliver til folkeunderholdning og til tider en tankevækkende oplevelse.

NEW HORIZONS er kommet til København. Det er originaltitlen på Folketeatrets nye teaterstykke i København. Den er skrevet af den kvindelige manuskriptforfatter Bess Wohl fra New York og havde premiere på Broadway i 2019. På dansk hedder stykket NYE TIDER og instrueres af Kasper Wilton. Stykket bliver den sidste opsætning, Kasper Wilton iscenesætter som teaterchef på Folketeatret. Manuskriptet er oversat til dansk af Henrik Lykkegaard.

Hovedrollerne spilles af de folkekære Waage Sandø og Ulla Henningsen som Nancy og Bill, der stråler på scenen som det aldrende ægtepar, hvis dynamik og fortrolighed skaber et solidt fundament for stykket. Bill er 80 år gammel, og Nancy er nogle måneder yngre end ham. Deres roller er både hjertevarmende og humoristiske – henimod slutningen oplever tilskueren dybe reflekterende dialoger, og publikum bliver hurtigt investeret i deres rejse gennem livets overraskelser.

Det sammentømrede ældre ægtepar står nu alligevel over for en skilsmisse efter 50 år sammen. Ægteparrets liv tager en uventet drejning, da Nancy pludselig annoncerer sin intention om at skilles under en middag. Bill tager nyheden i stiv arm, for han har faktisk fundet sig en ny kæreste i Carla, spillet af fabelagtige Sonja Oppenhagen, og med hende udforsker han nye passioner, herunder ‘sex-ting’. Men deres to voksne sønner er chokerede over opdagelsen og begynder at genoverveje deres opfattelse af det tilsyneladende perfekte ægteskab, de voksede op med. Forældrene skændtes jo aldrig og var enige i alt, troede de.

Foto: Gudmund Thai

Bill er den humørfyldte ældre familiefar, der har passet på job og familie i alle årene. Han synes kynisk og overfladisk til tider, er kendt for sine mange vittigheder, men alligevel forbliver han dybt engageret i sit forhold til hustruen og sønnerne. Håbet forude ser han i forholdet til Carla. Men efter han kører en kassevogn gennem stuens vægge ved et uheld – som han dog senere peger på som udtryk for, at han faktisk ikke vil have skilsmissen – skader han sit ene ben, og Carla forsvinder ud af hans liv. Bill står så tilbage og ønsker forsoning med Nancy og ser barnebarnets fødsel som en ny mulighed for at rette op på tidligere fejl. Tiden er knap, og livet synes flygtigt.

Foto: Gudmund Thai

Nancy har aldrig kendt til andet end at passe hjem, mand, børn samt sit nyfundne velgørenhedsarbejde for flygtninge, som hun egentlig bruger for at finde eget ståsted og uafhængighed. Hun har aldrig haft sin egen bankkonto, hun har aldrig følt sig set som menneske og individ, hun har viet sit liv til ægtemanden og sønnerne og mistet sig selv i konformitetens afgrund. Nancy virker også påfaldende taknemmelig over, at Bill har fundet den yngre Carla, der bare kan ‘overtage’ byrden. Eller måske er hun bare vant til at negligere egne behov. Hun genkender ikke sig selv i spejlet. “KVINDEN I SPEJLET ER EN ANDEN” udbryder hun kraftigt. “NÅR MAN BLIVER GAMMEL, ER MAN USYNLIG”, fremsiger hun med håbløshed i stemmen. Krisen er nært forestående. Hun søger en løsning, for hun vil væk fra selvbedragets slør og skilsmissen er måske den eneste vej. Men er det egentlig det, hun vil?

Foto: Gudmund Thai

Ben, der spilles af den karismatiske og scenevante Kasper Leisner, er den ældste søn, en handlingsparat forretningsmand, der er gift med den kvindebevidste Jess, spillet af Marie Sandø Jondal, som han kalder for ‘baby’, og sammen venter de deres første barn. Jess’ og Bens relation kan minde om Nancy og Bills første år som ægtefæller og Jess forsøger også at træde i karakter, men fremstår meget overbærende overfor Bens behov. Han vil håndtere situationen med forældrene pragmatisk og som endnu en udfordring, der skal klares, men indser, at der er hemmeligheder og aspekter af forældrenes relation, som han intet anede om. Det ryster ham og får ham til at perspektivere over, om han og Jess også kommer til at falde i selvsamme mønstre. Det samme gør Jess. Er det den fremtid, der venter dem? Er kærlighed en løgn? Alt skal ikke vare for evigt, kærlighed er måske en illusion …

Foto: Gudmund Thai

Bob, spillet overbevisende af Kim Hammelsvang, er den yngste følsomme søn, der arbejder som dramalærer og finder sit livsindhold i arbejdet med de børn, han underviser. Han er en presset personlighed, der både søger og flygter fra intimitet, og som enlig LGBT-person kæmper han med at finde sin egentlige identitet. Hans verden falder i grus, da han oplever den forestående skilsmisse. Bob søger at forstå, hvad der ligger bag forældrenes brud, og når moren i fortrolighed afslører over for ham, at hun var forelsket i en anden – som hun så indimellem i årenes løb – og dog alligevel valgte hun at stifte familie med Bill, er han knust. Er hele hans liv baseret på forældrenes løgne og bedrag?

Historien udfolder sig på en klinisk rosahvid scene, ved scenograf Camilla Bjørnvad og lysdesigner Lars Schou, der sammen indfanger en familiær stemning og lægger en form for illusorisk ramme til fortællingen. Når vognen bryder igennem scenen, oplever publikum en effektfuld deus ex machina-oplevelse. Spændingen i handlingen løses ved dette uventede og udefrakommende indgreb.

Manusforfatteren, Bess Wohl, når ud til publikum med sin skarpe observation og kritik af tidens temaer og spørgsmål om kærlighed, identitet, familiedynamik og teknologiens greb i nutidens forhold. Stykket udforsker også, hvordan børns forventninger og idealer om forældrenes ægteskab ofte ikke stemmer overens med virkeligheden. Henrik Lykkegaards danske oversættelse synes til tider bundet af den engelske tekst, og det kan mærkes i replikkerne.

Instruktøren Kasper Wilton og det talentfulde hold formår at levere en tankevækkende og humoristisk forestilling, der får publikum til at grine og reflektere over deres egne forhold og forventningerne til familierelationer. Forestillingen vækker latter og håb, samtidig med at den skildrer livets kriser og den udfordrende rejse mod selvopdagelse selv i en sen alder.

Foto: Gudmund Thai

NYE TIDER berører også den stigende tendens til skilsmisser blandt ældre generationer, hvilket afspejles i det dramatiske landskab af ægteskabelige forhold i det moderne samfund. Danmark har en rimelig høj skilsmisserate på ca. 40 %, men de seneste par år er tallet stagneret ifølge Danmarks Statistik. Forestillingen formår at indkapsle denne kompleksitet og fremhæver den sørgelige, men alligevel befriende sandhed: Det er aldrig for sent at stræbe efter lykke og selvrealisering.

Bill og Nancys parforhold bringer refleksioner om relationer bygget på det konforme og det skjulte, det velkendte og det uudforskede, det ulykkelige og det middelmådige, det uopfyldte og det søgende og til syvende og sidst den utrættelige længsel efter meningsfuldhed i tilværelsen. Mennesket har ret til den ægte kærlighed. Ja, kærlighed ER mulig, men ærlighed forbliver aksen, hvorom kærligheden må dreje. Befrielsen fra selvbedraget som en nødvendighed står overfor kærlighed som menneskets ypperste præstation og mens tiden er. Det står tilbage som moralen bag NYE TIDER.

Alt i alt er NYE TIDER en underholdende folkeforestilling, der balancerer mellem pikant humor og dybde, som sætter spørgsmål ved definitionen af kærlighedsrelationer, familien som individets epicenter og den uendelige søgen efter den efemeriske lykke. En forestilling, der sætter livets faser i perspektiv og rammer tidens ånd.

NYE TIDER · billetter

NYE TIDER · program

OM KASPER WILTON · teaterchef og instruktør

OM BESS WOHL, USA · manuskriptforfatter

SKILSMISSETAL 2023 · DANMARKS STATISTIK

STAGNERING I SKILSMISSETAL 2023 · DANMARKS STATISTIK

OM WAAGE SANDØ · skuespiller

OM ULLA HENNINGSEN · skuespiller

OM SONJA OPPENHAGEN · skuespiller

OM KASPER LEISNER · skuespiller

OM ANMELDEREN: Martha Elias

2 thoughts on “SELVBEDRAGETS SLØR

  1. Tak for dejlig anmeldelse, der virkelig søger dybden samtidig med at give lyst til at se stykket og stimuleres til meningsfyldte refleksioner – om hvad er illusion – hvad er virkeligt, for mig, helt ærligt?

    Like

Skriv en kommentar